Friday, February 10, 2012

Suatu Hari , Aku Pasti Buat Mak Aku Menangis .

hari ini , jumaat . 10 februari 2012 ...

untuk yang sekalian kalinya . ini kali yang ketiga aku menghadirkan diri dalam majlis akad nikah teman teman bersenda aku . dan sekalian kalinya , ini kali pertama aku merasa duduk berdekatan dengan imam , sebelah menyebelah lagi (selalunya aku sibuk ushar barang barang hantaran . tee hee) . macam aku pula yang minta nak dinikahkan . tee hee ~ sementara menunggu imam menstabilkan nafas yang tercungap cungap anak sepat itu . aku diselubungi satu perasaan . Gementar ! tapi aku tengok muka member aku ni suci macam sejadah , tenang . sekali lafaz terus sah sambil disaksikan beberapa ahli keluarga termasuklah aku sendiri . syukur alhamdulillah , akhirnya selamat diijabkabulkan . dan dalam suasana serba serbi bercampur baur itu , cuping telinga aku tiba tiba cepat menangkap perbualan yang manis tapi sinis beberapa tetamu yang diundang .

"eh , macam main kahwin kahwin pula , kejap je dah jadi suami orang" .

aku pun turut merasakan perkara yang sama . itu yang aku pun terasa macam nak kahwin juga . hilang semua perasaan gementar masa mula mula duduk bersebelahan imam tadi . 10 minit dah selesai . tapi tanggungjawab ? ada akal gunakan dengan bijak pandai . tee hee ~

syukur sekali lagi yang teman aku ini dah jadi suami orang . kalau ikut purata teman teman aku tinggal beberapa kerat je lagi yang masih belum mengubah hala tuju kehidupan . termasuklah aku yang beberapa kerat itu . adoiyaiii ~ kena cepat cari seorang lepas ini . tee hee ~ satu hal lagi sebelum aku terlupa , masa imam tengah membacakan doa selepas akad nikah tadi , aku terperasan yang airmata mak teman aku ini mengalir . agak deras jugak sebab beberapa kali aku tengokkan makcik tu kesat airmata guna tudung yang dipakainya . jelas kelihatan airmata seorang ibu cukup sekadar kesan kesatan pada tudungnya . terlalu gembira barangkali . mulalah aku sayu , hati tisu . huhu . aku perhatikan pengantin perempuan pula seakan cuba menahan sebak . barangkali cuba menahan diri dari menangis kat depan tetamu dan depan aku yang sedang memerhati . (bukan main mata , okay!) .

makanya , dikesempatan ini . aku pun akan buat mak aku menangis juga nanti . tapi bukan menangis kerana kesalahan atau keburukkan yang selama ini aku lakukan .tetapi aku akan pastikan yang ibu aku akan menangis kerana perkara baik yang aku lakukan . senang cerita , aku kahwin lah . sudah pasti mak aku akan berlinang airmata . tee hee ~

p/s : airmata ibu kalau betul pada keadaan dan situasi adalah satu keberkatan dan keredhaan dari seorang ibu . =)

p/s (i) : tajuk entri aku memang agak "derhaka" . tapi bukan "derhaka sebegitu yang aku maksudkan . renung-renungkan . =)

6 comments:

Unknown said...

bukan main bertuah dapat misscall.. hhuu!

Unknown said...

bukan main bertuah ade yang rindu.. siap misscall.. huu!

y[O][U].b[U]k[A]n.[A]zg[A]r said...

awak , ini sudah salah . komen awak camne boleh lari ke sini ? huehue .

Unknown said...

mane la saya tahu awak ni pun.. dah komen ni ade kaki kottt..

y[O][U].b[U]k[A]n.[A]zg[A]r said...

yolo , komen awak sorang jek kan ada kaki ? heh ! ((:

Unknown said...

ishhh!! jhat la awak ni.. mane la saya tahu.. grrrr!!