Tuesday, August 16, 2011

Aku Diam . . . Kata Hati Akal Aku Ingin Berbicara

jari jemari menerjah ruang sosial sekali lagi . . .
jari jemari menjalar papan papan kekunci . . .

aku tengok , aku perhati . . .
satu peralihan berlaku , sebuah perubahan yang aku meniti . . .
saat berdetik ,
minit berubah ,
jam berlalu ,
hari berganti , masa terus berlalu . . .

sebuah peralihan . . .
peralihan siang ke malam , malam bersilih siang . . .
separa siang , separa malam . . .

aku terdiam . . .
aku diam , terdiam disini , disini . . . ruang ini yang aku terdiam sendiri . bukan hatiku sunyi tapi sunyi hatiku tak dapat berbicara sendiri . . .

aku terdiam . . .
terkenang , bunyi yang dapat aku gambarkan adalah diam , ya ! diam yang dapat aku dengar dalam kepala aku sendiri . sendirian aku diam dalam ruang hidupku . . .

aku terdiam . . .
baik diam dari berbicara , menghadap siling aku ketawa , monolog sendiri . . . persoalan persoalan kehidupan mewujudkan pertanyaan . persoalan persoalan hubung kait aku dengan hidup aku ? hubung kait aku dengan orang lain ? semua persoalan ini menyentuh rasa hati . . . baik manis , pahit . . . baik gembira , sedih . . . baik perit , robek . . . semua menghulurkan satu jawapan . tapi aku ragu ragu . . . mungkin segan .

aku terdiam . . .
lagi , aku diam . . . akan ada hari nanti tiba tiba kita tak pasti apa yang telah kita lalui . sesuatu yang terlalu kita harapkan , itulah yang paling tak mungkin akan pernah kita miliki . . .

terdiam . . . akan ketentuan-NYA .


*KataHatiAkalAku*

No comments: