Wednesday, December 7, 2011

Pasti Ada Hikmahnya .

"Dalam kehidupan ini yang terindah ,
melalui usia remaja ,
senda gurau suka duka silih berganti ,
meninggalkan kesan abadi ."

. . . . .

adatlah kehidupan sebagai seorang remaja , pasti tak boleh lari dari masalah cintan cintun ni . apabila di persimpangan , dilema melanda , krisis memuncak , akhirnya perpisahan sering terjadi . kononnya yang disangka panas sampai ke petang itu , rupa rupanya hujan di tengaharinya pula . pastinya akan timbul satu perasaan yang seolah olah tidak dapat menerima hakikat sesebuah perpisahan itu telah berlaku . inilah yang telah berlaku kat sorang kawan aku ni . walaupun bukan aku tempat untuk dia meluahkan kesedihan dia , tapi sebagai seorang kawan tak tergamaklah pula nak abaikan dia sorang sorang . so , patutkah aku jentik telinga dia sampai bernanah ? lempang selaju mungkin agar dia membuka mata untuk belajar melepaskan orang yang dicintai ? tidak ! aku tidaklah seganas itu , aku cuma boleh katakan yang semua itu berlaku atas ketentuan-Nya . tidak lebih dari itu .

tapi biasalah , hati yang tengah dirudum sepi , kata kata jadi alas kaki . barangkali emosi yang sedang menganggu menghalang otak menerima kata kata . jadi , apa yang dikatakan tidak mungkin dapat dia menerimanya . tapi dek kerana mulut tak pernah kena sepak inilah aku selalu jugak bagi nasihat dalam nada dan tona suara gurauan agar tak menyinggung perasaan member aku yang sorang ni . tapi dalam nasihat ala senda gurau aku itu , aku takut juga . aku takut yang nasihat aku itu membuatkan dia berburuk sangka kepada Allah S.W.T kerana telah memberinya perpisahan itu . maka , dalam aku memperingatkan kawan aku yang sorang ni . aku pun mengingatkan diri sendiri yang setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya . jadi senantiasalah aku belajar untuk memperbaiki diri agar tidak diulangi semula kesilapan itu lagi .

"Tidak semua perkahwinan itu bermula dengan cinta, tetapi perkahwinan yang bahagia itu adalah yang bermula dengan cinta yang dibina setelah berkahwin."

"Permulaan cinta adalah dengan membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang telah kamu temukan didalam dirinya."

"Cinta adalah anugerah, yang membuat kita ketawa, membuatkan kita menyanyi, membuat kita sedih, membuat kita menangis, membuatkan kita bertanyakan mengapa dan kenapa, membuat kita menerima dan memberi, yang paling penting sekali, cinta membuatkan kita hidup!"

p/s : terasa pula aku macam DR.CINTA . . . pergh ! gila lahh !!!

No comments: